Direktlänk till inlägg 10 september 2008

fortsättning om dagen den 12 april värsta dagen i mitt liv..

Av Sofie - 10 september 2008 01:59

Senare när alla hade träffats o kramats o pratat där på församlingshemmet åkte vi hem allihopa.

Mamma ringde till Christian, Casper o Matildas pappa, så han och ungarna kom hem här hemma..

Mamma, jag, christian, matilda o casper satt i köket o mamma berättar för dom vad som har hänt..

Eller ja hon säger bara, att Charlie är död, att han inte ville leva mer.

Caspers första fråga var, hur? han gjorde väl inte som pierre?

Jag o mamma visste ju hur.

Men hon tyckte inte att hon behövde berätta så detaljerat direkt.

Så vi hade bestämt innan att vi skulle säga att man inte riktigt visste hur ännu.

Det är en stor sak att bara ta in att ens älskade bror är död, att även få veta att han har skjutit sig, det är jobbigt för mig o mamma, hur blir det då inte för ett litet barn som inte riktigt förstår heller?

Han började stor gråta direkt o frågade hela tiden varför? hur? varför?

Och matilda började gråta o sa; men då är vi ju bara 3 syskon nu, och sen var det som att dra ner en rullgardin, hon låtsades inte om det, ville inte prata om det mer.

Jag tror det blev för mycket för henne, hon blev ledsen, det gjorde ont i henne, men hon visste nog inte hur hon skulle hantera det så det var lättare att låtsas som att det inte var så.

Sen gick jag efter att ha kramat om casper o matilda ordentligt och talat om att ja älskade dom o att dom fick ringa mig precis när dom ville, att jag alltid fanns där, upp o la mig o försökte sova.

Jag grät o tror att ja somnade till av ren utmatning helt enkelt, vid 1 tiden (ett par timmar senare) vaknade jag, fortfarande med samma obehagliga känsla och ja minns att ja tänkte; låt allt detta ha varit en ond mardröm säg att det inte är sant. Men direkt när ja kom upp såg ja ju på mamma att det var ingen mardröm det hade hänt det var sant, min bror fanns inte mer.

just det jag glömde skriva att när vi kom hem från församlingshemmet ringde jag också hem till frida (charlies flickvän) och pratade med henne styvpappa o berättade vad som hade hänt, det var det första jag kände att jag var tvungen att göra när jag kom hem, för hon fick absolut inte ha reda på det ryktesvägen, jag ville att det skulle komma från oss och att hon skulle ha folk som älskade henne runtomkring sig när hon fick veta.

Jag va så orolig, jag visst ju precis hur lyckliga dom hade varit.

Och jag visste ju precis hur dåligt hon hade mått efter att dom hade gjort slut. Vilket jag tror var för att skydda henne från det som komma skulle, jag tror nämligen att detta har varit planerat från Charlies sida, allt tyder på det. men det kommer vi till senare i min berättelse om den värsta dagen i mitt liv.

Ja minns inte exakt alla tider o så nu, för det mesta har flutit ihop liksom.

Men ja tror klockan var 3-4 när vi åter samlades i församlingshemmet, samma känsla igen ja måste bara till pappa.

Jag hade sånt behov att va i hans närhet just då!

Det var nu mer folk där, alla fiskekompisar var där o familjen, närmsta släkten.

Jag minns inte riktigt om där var någon av Charlies andra vänner där.

Men iaf.

Senare ja vet inte exakt vilken tid, åkte vi iallafall upp till halmstads sjukhus för att få titta på Charlie för att liksom verkligen förstå att detta hade hänt.

Jag var i ett enormt behov av att få se min bror, få se att detta hade verkligen hänt.

Bara få röra honom, krama om honom, känna honom.

Se om där ändå inte va puls, om han ändå inte andades liksom.

Vilka sjuka tankar, det visste jag ju så väl att han inte gjorde.

Men man kunde inte låta bli att tänka så.

Vi kom upp till sjukhuset iallafall och ja började må ordentligt illa igen, hur skulle ja kunna göra annat när ja visste att där inne nånstans låg min lillebror som hade slutat andas, som inte längre kände hjärtats slag.

Jag kan inte beskriva alla tankar  o känslor ja fick där utanför men det rörde till sig ordentligt i huvudet o så även i magen vilket gjorde att ja åter igen kräktes, men denna gången fanns där inget kvar att kräka upp då ja inte ätit nåt den dagen, det gick liksom bara inte äta.

Mat kändes äckligt, förbjudet, ja vet inte, hur skulle ja kunna äta liksom, när ja visste att Charlie aldrig mer skulle göra det? åter igen kan ja inte beskriva det.

Vi kommer in där i ett litet kallt rum, med ett bord två små hårda träsoffor och nårra stolar.

En diakon elr präst ja minns inte, satte sig ner o pratade med oss, förklarade hur det såg ut där inne i rummet.

Och hur Charlie såg ut, och att vi helst inte fick lyfta på skynket som var över huvudet.

Hon kunde inte säga åt oss att vi inte fick, men hon bad oss att inte göra det.

Det var heller ingen som lyfte.

Jag och mamma fick gå in först.

Åter igen bara skrek ja rätt ut, där låg min bror, helt livlös.

Hans hand, den var så kall, hela han var kall.

Ja krama han och ville inte släppa taget, ville bara stanna där hos han och låta allt annat bara försvinna.

Jag vet inte hur länge ja satt där hos honom, men ja minns att ja bara väntade på att han skulle röra sig, att hans bröstkorg skulle lyftas o sänkas av andetagen.

Ja vet att ja kände efter pulsen på hans handled, till vilken nytta?

Ja såg ju redan att det var sant, att han var död.

De va nog bara en reaktion, ja va tvungen att få bekräftelse liksom.

Ja önskar av hela mitt hjärta att ja hade fått känna puls.

Att min närvaro hade fått han att börja leva igen.

Jag hade om ja bara hade kunnat bytat plats med honom där då direkt.

Ja hade inte behövt tänka ens en gång ja hade gjort direkt om ja bara kunde. Han hade så mycket framför sig.

Så många drömmar, så mycket som väntade honom.

Vad hade jag?

Varför var det jag som låg där istället?

Det skulle ha varit jag och inte han, så tänkte jag!

Ja la mina läppar mot hans hand, min kind mot hans hand o mage, ja ville stanna där så hos honom.

Men där va fler som ville in.

Jag och mamma fick gå ut en liten stund.

Jag gick ut o rökte, kände bara att ja behövde frisk luft.

Sen fick ja gå in en liten runda själv till honom efter att alla andra hade varit där.

Jag bara satt där o höll hans hand.

Jag viskade; - varför Charlie? varför?

Jag som lovade när du va liten att skydda dig alltid, att alltid finnas där för dig. Varför Charlie? Jag älskar dig så mycket, varför lämnade du mig?


sen kom ja my in (min kusin) och bara kramade om  mig.

den kramen va så behövlig, bara känna närhet, känna att ja visste att hon visste vad jag kände.

hon tog med mig ut därifrån o vi gick ut o rökte igen.

Behövde bara luft.

sen tror ja vi satt ner allihopa o pratade med hon diakonen elr prästen en stund till o sen åkte vi hem.

Sen minns ja inte mer från den dagen, inte just nu.

Det kommer kanske sen.

Nu orkar ja inte skriva mer för tillfället.

Det va riktigt jobbigt att gå tillbaka i minnet o skriva ner detta.

Ja har gråtit mig igenom det kan man väl säga, känslan går inte att beskriva, men när man berättar om dagen eller skriver om den så känns det inom en precis som om man upplever den än en gång.

skriver mer en annan dag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 7 oktober 2009 11:48

hahaha av en slump gick jag in och kollade på denna bloggen och hade ju faktiskt fått en hel del kommentarer här.. dom flesta var likadana och löd "är detta länk bloggen eller?" hahahaha nej klart inte, men jag använder ju inte denna bloggen så måste...

Av Sofie - 18 juli 2009 13:49

http://sofienilsson.devote.se/ http://sofienilsson.devote.se/ http://sofienilsson.devote.se/ http://sofienilsson.devote.se/ http://sofienilsson.devote.se/ http://sofienilsson.devote.se/ http://sofienilsson.devote.se/ http://sofienilsson.devote.se/ ht...

Av Sofie - 13 juli 2009 14:24

 Vill du tjäna pengar på din blogg? Registrera dig då som medlem via länken här under, du tjänar 20kr redan vid registrering sen är det bara börja värva medlemmar, det funkar och du kan tjäna mycket på det!   http://www.woopa.se/?ref=v-sofie-v   ht...

Av Sofie - 4 juli 2009 04:10

Ser att folk fortfarande går in på denna bloggen, men gå in och läs på http://sofienilsson.devote.se/  istället, nu inatt har jag skrivit t.ex ett långt inlägg om Charlie och hur jag känner nu och så..plus att jag har hissat personer där som är vikti...

Av Sofie - 30 juni 2009 16:55

GLÖM INTE MIN NYA BLOGG! JAG UPPDATERAR DÄR HELA TIDEN!   http://sofienilsson.devote.se/        ...

Presentation


Sofie Nilsson

Omröstning

läser du denna bloggen regelbundet?
 Ja
 Försöker iallafall
 Nej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards